Toegang tot een HD applicatie aanvragen voor een specifiek project

Laatst bijgewerkt: 2023-03-14 12:37

De applicaties van healthdata.be (zoals HD4DP v2 en healthstat.be) verwerken gevoelige persoonsgegevens. Daarom worden strikt gecontroleerde processen gebruikt om toegang te verlenen tot deze applicaties. De Entity Access Management (EAM) portal van healthdata.be faciliteert deze processen. In dit artikel beschrijven we hoe u deze kunt gebruiken

U vindt de EAM portal op het volgende webadres: https://eam.healthdata.be.

Selecteer een van de volgende hoedanigheden die bij uw functie past om toegang tot een HD applicatie te vragen:

Standaard eindgebruikers

Om toegang aan te vragen tot applicaties van healthdata.be (zoals HD4DP v2 en healthstat.be) als standaard eindgebruiker, kunt u klikken op REQUEST ACCESS in het blauwe tekstvak in het midden van het scherm.

U belandt op de volgende pagina, waar u klikt op Log in with eID.

U wordt doorverwezen naar de Federal Authentication Service (FAS) van de overheid, waar u kunt inloggen met meerdere digitale sleutels zoals met eID en ItsMe.

Als u ervoor kiest om verbinding te maken met ItsMe, kunt u uw mobiele telefoonnummer invoeren.

Volg de instructies op uw mobiele toestel via de ItsMe-applicatie.

Nadat u de loginprocedure via ItsMe hebt doorlopen, klikt u in onderstaande scherm op de knop Profiel bevestigen om toegang te krijgen tot de Sciensano-omgeving.

Hierna bent u ingelogd in het EAM portaal. Bovenaan links op uw scherm ziet u de opties My profile en Log out.

Als u nu in het blauwe tekstvenster op REQUEST ACCESS klikt, om het toegangsaanvraagformulier te openen, verschijnt volgend bericht:

Klik in het bericht op My profile om naar uw persoonlijke profielpagina te gaan. Uw gebruikersprofiel moet aangevuld en gevalideerd worden, voordat u het toegangsaanvraagformulier kunt openen en invullen.

Selecteer het tabblad Edit om uw profielinformatie aan te vullen.

Behalve de profielinformatie die automatisch wordt ingevuld op basis van uw eID-gegevens, moet u de volgende velden aanvullen:

NIHDI Number: Uw RIZIV-nummer, indien beschikbaar.

Organization: Voer de organisatie(s) in, waaraan u ben verbonden. Dit veld bevat de naam en het RIZIV-nummer van de organisatie. Terwijl u tekst begint in te voeren, worden selectiemogelijkheden voorzien.

Email address: Verplicht in te vullen veld waarvoor de inhoud niet uit de eID kan worden opgehaald. Uw e-mailadres wordt gebruikt voor communicatie met betrekking tot de profielvalidatie en de toegangsaanvraag.

State: Selecteer een van de opties (zie afbeelding eronder):

  • Draft: Deze status geeft aan dat u nog niet klaar bent met het invullen van de profielvelden. Alleen u kunt in dit stadium de ingevulde gegevens zien. Het wijzigen van profielgegevens is alleen mogelijk in de status "Draft". U kunt de profielinformatie echter ook als "Draft" opslaan en later aanvullen en voor validatie verzenden.
  • Validation Requested: De ingevulde profielinformatie is volledig en u bent klaar om deze te verzenden voor validatie door de SPOC.

Klik op de knop Save om uw profielinformatie naar de SPOC te verzenden. Het bericht "Access denied" dat op uw scherm verschijnt, geeft aan dat u het ingevulde en verzonden profiel niet meer kunt wijzigen.

Als u terugkeert naar My profile ziet u dat het profiel "pending" is. Het profiel bevat ook geen tabblad Edit meer, zodat wijzigingen niet meer mogelijk zijn:

Uw profiel wordt spoedig gevalideerd door de SPOC, wat als volgt wordt weergegeven:

Na validatie van uw profiel door de SPOC selecteert u Home om terug te keren naar de EAM portaalpagina.
Let op: Selecteer hier niet de knop "Request access" (binnenkort: "Request SPOC rights"), omdat u hiermee het proces requesting access as a SPOC start.

Keer nu terug naar de EAM-portaal en selecteer opnieuw REQUEST ACCESS in het blauwgekleurde tekstframe.

Selecteer de organisatie waarvoor u toegang wenst tot de applicaties en projecten van healthdata.be.

Nu kunt u het toegangsaanvraagformulier "Request Access" als eindgebruiker invullen.

Vul alle verplichte velden in, aangeduid met een rode asterisk (*), selecteer de gewenste optie in de verplichte keuzelijsten en vink desgewenst de selectiehokjes aan voor aanvullende ondersteuning en/of informatie.

Veld Type of login:

Als u in het veld “Type of Login” de optie "Belgium resident" selecteert, is de invoer van het mobiele telefoonnummer optioneel.

Als u een "Non-Belgium resident" bent, dan moet u het veld Mobile phone number verplicht invullen, zodat een tweefactorauthenticatie (2FA) mogelijk is:

Veld Role of requestor in project

U moet uw rol in het project aangeven (Local Study Lead, Local Study Associate of Local Study Support). Uw rol bepaalt uw toegangsmogelijkheden in HD4DP2 voor het project. Lees hierover meer in Gebruikersrollen in HD4DP v2.

Als u de optie Local Study Support selecteert, moet u om privacyredenen de voornaam en familienaam van de Local Study Associate invullen.

Veld HD4DP2.0

Klik in het veld onder HD4DP2.0 als u de applicatie wilt gebruiken om registraties te maken voor het geselecteerde project:

Veld Healthstat.be

Klik in het veld onder healthstat.be als u de applicatie wilt gebruiken om toegang te hebben tot de rapportering voor het geselecteerde project:

Als u het toegangsaanvraagformulier volledig hebt ingevuld, klikt u op de knop Submit om het te verzenden. Na dit met succes te hebben verzonden, ontvangt u een bevestigingsbericht.



IT SPOC (centraal IT aanspreekpunt)

Een IT SPOC (single point-of-contact) is het centrale IT aanspreekpunt, een rol die ruimer is dan de functie van een VTE/RAE. Het kan namelijk om elke werknemer gaan binnen een organisatie aan wie deze rol is toegewezen.

Om toegang aan te vragen tot applicaties van healthdata.be, bijvoorbeeld HD4DP v2 en healthstat.be, in de hoedanigheid van IT SPOC, selecteert u GIVE ACCESS in het witte tekstvak rechts op uw scherm.

Mocht u nog nooit toegang hebben aangevraagd tot deze formulieren, en dus niet erkend bent als IT SPOC, dan ontvangt u volgend bericht:

Klik in dit geval op My Profile (bovenaan links op uw scherm) en vervolgens op de knop Request access.

Het scherm Request access [RAE] wordt geopend.

Fill in all requested fields and click on the Submit button.

Na verzending van het RAE formulier voeren de Support diensten van healthdata.be een identificatie- en autorisatieprocedure door betreffende uw SPOC-rol binnen de bewuste organisatie. Hierna ontvangt u een bevestigingse-mail met een speciale token. Hierna keert u terug naar de My Profile-pagina en klikt u op de knop Enter access token.

Het scherm Access token wordt geopend:

Vul de RIZIV-code voor uw organisatie in evenals de toegangstoken die u per e-mail hebt ontvangen. Na klikken op Submit wordt u doorverwezen naar de EAM portal, waar u opnieuw GIVE ACCESS selecteert.

Het formulier ACCESS REQUEST wordt geopend. Door de verplichte velden in te vullen, geeft de IT SPOC binnen de organisatie toegang aan gebruikers die toegang wensen tot een applicatie van healthdata.be (HD4DP2.0 of healthstat.be).

Als u het formulier Access Request volledig hebt ingevuld, klikt u op de knop Submit om het te verzenden. Na succesvolle verzending ontvangt u een bevestigingsbericht.

Het gebruikersprofiel op de pagina My Profile is nu uitgebreid met de naam en code van de organisatie. Er werd ook een extra tabblad Batch create requests toegevoegd.

Zie documentatie Toegang geven aan meerdere gebruikers in batch voor meer informatie.

Internationale gebruiker

Internationale gebruikers volgen onderstaande link naar een specifiek formulier:

https://eam.healthdata.be/forms/hd_eam_access_request_user_int

Deze link voert u naar een meer uitgebreid formulier Request Access. Vul alle verplichte velden (aangeduid met een rode asterisk *), selecteer de gewenste optie in de verplichte keuzelijsten en vink desgewenst de selectiehokjes aan voor aanvullende ondersteuning en/of informatie:

Na het verzenden van het formulier wordt een e-mail gestuurd naar de medewerkers van de Service diensten voor een identificatie- en autorisatieprocedure. Als de aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt de internationale gebruiker een e-mail met accountinformatie. Op dit moment kunnen internationale gebruikers echter niet inloggen noch overzichten van aanvragen consulteren.

Deze documentatie wordt regelmatig bijgewerkt. We proberen de informatie zo correct, volledig en zo duidelijk mogelijk weer te geven. Als u desondanks iets in de documentatie ziet dat niet correct is, niet overeenkomt met uw ervaring, of verdere verduidelijking vereist, maak dan een verzoek aan (type: verzoek om informatie) via ons portaal (https://sciensano.service-now.com/sp) of stuur ons een e-mail via support.healthdata@sciensano.be om dit documentatieprobleem te melden. Vergeet niet de URL of het webadres van de pagina met het documentatieprobleem te vermelden. Wij zullen de documentatie dan aanpassen. Bedankt!